Det finns ändå inte.

Kära läsare,

Varför skriva om någon som inte finns? Typ.. kärlek kanske? Ja, itne vet jag i alal fall. Så jag tänkte att idag skriver jag om något som verkligen finns och som jag verkligen hillar. Liljekonvaljer!

Liljekonvalj (Convallaria majalis) är en stickmyrtenväxt. Tidigare ingick liljekonvaljerna i familjen konvaljväxter  (Convallariaceae), men denna ingår numera i stickmyrtenväxterna.

Liljekonvaljen är fridlyst på Öland, i Kalmar, Kronobergs, Stockholms och Södermanlands län. På andra platser är den inte fridlyst. Fridlysningen innebär att man inte får dra upp blommorna med rötterna och inte plocka för att sälja.

Liljekonvaljens lätt igenkännbara blad pekar på våren tydligt ut var man ska söka blomman på försommaren. Växten är giftig. Ingen del av den får förtäras, och vatten från vaser där blomman stått bör hanteras varsamt. Undvik att lämna små barn utan tillsyn i närheten av liljekonvaljer, särskilt när växten blommar eller har de lockande röda bären.

I Götalands kustlandskap börjar liljekonvaljen blomma i maj; i resten av landet senare.

Liljekonvalj är sedan 1982 Finlands nationalblomma, och är Gästriklands landskapsblomma.

 

 

 

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback